Nyhetsbrev - Februari
Sunday 4 February, 18:40
Hej alla boende i Brf Sjösidan! Här kommer årets första nyhetsbrev!
Status gemensamhetsel
Styrelsen vill inleda med att säga stort tack för tålamodet under ombyggnationen av elcentralen och det planerade strömavbrott som då skedde. Arbetet fortlöpte helt enligt plan den 18:e och 19:e december 2023.
Nästa steg som vi nu inväntar är att Brunata, företaget som handhar överföring av förbrukningsdata för varmvatten och el, ska montera sina sändare och annan teknisk utrustning i våra elcentraler. Detta sker preliminärt i mitten av februari.
När väl den tekniska utrustningen är på plats så återstår sista steget: Att Riksbyggen förbereder sina system för att kunna ta emot informationen om vad varje lägenhet förbrukar så att de kan få med denna kostnad på månadsavierna.
Eftersom det är en process att få detta på plats kommer det alltså dröja något innan ni kommer se elkostnaden på era månadsavier. Dock räknas förbrukningen från 18 december när mätarna installerades, så vi rekommenderar er att lägga undan pengar motsvarande vad ni hade i elkostnad per månad tidigare. Första avin där elkostnaden kommer med kommer alltså innehålla en klumpsumma för all el förbrukad från 18 december 2023 och därefter kommer elen sedan debiteras månadsvis.
Några har också frågat vad elpriset kommer att hamna på och det är inte beslutat än. Styrelsen tittar på olika modeller för att kunna sätta ett vettigt elpris och tar bland annat hjälp av elleverantörer, Riksbyggen och Bostadsrätterna för att få en bra lösning på detta.
Vi fortsätter informera om gemensamhetsel så snart vi har ny information att delge.
Gästparkering
Styrelsen önskar fortsatt påminna om att föreningens gästparkeringar endast är till för gäster till boende i föreningen. Tillstånd krävs och i övrigt följer man de regler som anges på skyltning intill parkeringen.
Om ett fordon bryter mot dessa regler går det bra att ringa Securitas på det nummer som står angivet på skyltningen så kommer de ut och genomför parkeringsövervakning. Styrelsen vill dock påminna om att man endast ringer om det finns giltiga skäl, då vi fått rapporter från Securitas om att de flertalet gånger åkt ut utan att det funnits giltiga skäl när de kommit fram.
Miljöhus
Vi vill påminna än en gång om att inte överfylla kärlen i våra miljöhus. Kärl som inte går att stänga bedöms som överfyllda och töms inte. Om ett kärl är fullt ber vi er att slänga soporna i något av våra andra miljöhus (det går att öppna samtliga med nyckel) alternativt ta upp sorteringen till lägenheten och invänta sophämtning. Vänligen ställ inte soporna vid sidan om kärlen.
Som en konsekvens av överfyllda kärl behöver föreningen beställa extra tömning vilket drabbar medlemmar och föreningens ekonomi negativt. Extra tömningar till skillnad från ordinarie ingår inte i föreningens budget och täcks idag inte av medlemmarnas avgifter. Det vore därmed tråkigt att behöva höja avgifterna på grund av något så trivialt som överfyllda kärl. Låt oss tillsammans hålla onödiga kostnader nere.
Förbättrad service från Riksbyggen
Styrelsen har haft ett antal genomgångar med Riksbyggen gällande deras arbete i föreningen och vilka förbättringar som kan göras. Detta har resulterat att Riksbyggen med start 1 januari 2024 kommer att utöka sina arbetsuppgifter med följande:
- Storstädning av miljöhus ca två gånger per år
- Sopning av cykelförråd ca en gång per månad
- Sopning av garageramp vid behov
- Städning av samtliga källargångar ca en gång per månad
- Städning/borttagning av spindelnät från tak ovanför entréerna ca en gång per månad
- Ogräsrensning mellan plattor på gångvägar och andra hårdgjorda ytor samtidigt som övrig ogräsrensning sker, vilket är ca 6 gånger per säsong
Styrelsen hoppas att detta ska göra att våra allmänna ytor blir trevligare att vistas på.
Hiss ur funktion Agronomvägen 6
Besiktning av hissarna skedde under förra veckan. Dessvärre är funktionen för nödevakuering av hissen på Agronomvägen 6 ur funktion. Detta medför att hissen inte får användas tills det att felet är åtgärdat. Styrelsen har inte fått något datum för åtgärd, men normalt åtgärdas sådant inom ett par arbetsdagar.
Om ni upptäcker att en hiss inte fungerar eller något annat konstigt med hissarna i föreningen går det bra att anmäla detta direkt till Schindler hiss larmcentral på 020-31 33 33. Ni får gärna informera oss i styrelsen också. Vi nås som vanligt på brfsjosidanilund@gmail.com
Vänligen,
Styrelsen
Brf Sjösidan i Lund