Nyhetsbrev november 2022
Monday 7 November, 16:46
Hej kära medlemmar!
Här kommer lite information kring vad styrelsen arbetat med senaste tiden och lite allmän information som kan vara bra att känna till.
Föreningen byter försäkringsbolag
Föreningen har tidigare haft sina försäkringar hos Trygg Hansa men byter från 1 november 2022 bolag till Folksam. Riksbyggen har ett samarbete med en försäkringsmäklare som handlar upp försäkringar för alla Riksbyggens föreningar. Detta gör att priset är förmånligt och man får dessutom en försäkring som är anpassad för bostadsrättsföreningar. Detta gör att vår förening sänker försäkringskostnaderna med ca 40.000 kr/år.
Precis som tidigare inkluderas också det så kallade bostadsrättstillägget, vilket innebär att ni inte behöver ha med detta i er egen hemförsäkring. Således har föreningen en fortsatt fullgod försäkring och på vissa punkter är den dessutom mer omfattande än Trygg Hansas lösning.
Underhållsplan
För att ha bra koll på vad föreningens framtida underhåll kommer att kosta från år till år kommer styrelsen, tillsammans med Riksbyggen, att upprätta en så kallad underhållsplan. Denna byggs upp genom att man går igenom föreningens alla delar och skapar en plan där varje byggdel har en underhållskostnad och en livslängd. Utifrån detta kan man sedan beräkna den eviga kostnaden, det vill säga hur mycket pengar föreningen måste lägga undan varje år för att möta de framtida underhållskostnaderna. Det belopp man får fram kommer vara till stor hjälp vid framtida budgetarbete.
Problem med dörrar
Som styrelsen tidigare informerat om har det varit en hel del problem med källardörrarna. Samtliga dörrar ska nu vara åtgärdade genom att rätt lister monterats och dörrarna justerats.
Dock har vi fortsatt en del problem med entrédörrarna, främst på grund av att de ställs upp på fel sätt. Det är absolut förbjudet att ställa upp dörrarna med klossar, stenar m.m. Detta gör att dörrautomatiken tar skada, något som är väldigt kostsamt och tidsödande för föreningen att åtgärda. En kostnad som drabbar oss alla och tas från de avgifter som vi alla betalar in till föreningen. Om en dörr ska ställas upp så ska det göras med knappen uppe på motorn till dörren. Är ni osäkra på hur man gör, kontakta styrelsen. Lämna aldrig en uppställd dörr obevakad.
Vidare har också entrédörrarna problem med att öppna när det blåser. JM har lovat att kostnadsfritt se till att öka styrkan i motorerna och vi inväntar nu tidsbokning för denna åtgärd.
Observera att alla fel ni upptäcker på föreningens allmänna ytor ska felanmälas till styrelsen i första hand på brfsjosidanilund@gmail.com. Detta så att inte andra entreprenörer rycker ut i onödan och föreningen drabbas av kostnader som annars kunde undvikits.
Avgiftshöjning
Som styrelsen tidigare annonserat så kommer det bli en avgiftshöjning vid årsskiftet. Det finns en del saker man som boende själv kan göra för att minska föreningens kostnader och därmed minska behovet att framtida höjningar:
- Ta trapporna istället för hissen. På så sätt spar man på strömmen som hissmotorn annars förbrukar
- Spola inte onödigt med vatten. Hushållen betalar själva sin varmvattenförbrukning, men allt kallvatten debiteras föreningen. Genom att minska vattenförbrukningen, blir också föreningens vattenräkning billigare.
- Sopsortera rätt. Genom att våra miljöhus hålls i ordning och soporna sorteras rätt slipper föreningen onödiga kostnader för extratömningar.
- Var försiktig med föreningens egendom. Våra avgifter till föreningen går bland annat till att laga saker som går sönder. Genom att vi är aktsamma med våra allmänna utrymmen slipper föreningen lägga pengar på onödiga reparationer.
- Hjälp till. Det finns vissa områden i föreningen, främst i utemiljön, där man som boende kan hjälpa till istället för att föreningen beställer tjänster uteifrån. Det kan t.ex. röra sig om att städa av miljöhus, cykelförråd, barnvagnsförråd, vattna vid behov, nyplantering av växter m.m. Maila till styrelsen på brfsjosidanilund@gmail.com eller gå med i föreningens trädgårdsgrupp på Facebook: Trädgårdsgrupp Brf Sjösidan i Lund
Avlopp
Om det blir stopp i avloppet så ligger stoppet oftast inom den egna lägenheten. Enligt föreningens stadgar och ansvarsfördelning gällande underhåll så är det medlemmen som är ansvarig för att lösa ett sådant stopp. Det kan man antingen göra själv eller anlita någon på egen bekostnad.
För att förebygga stopp är det viktigt att man alltid spolar stor spolning när det är någon substans i det som ska spolas ut. Snålspolning i detta fall är inte tillräckligt och gör att substansen i fråga lättare fastnar och torkar i rören. Självklart spolar man i övrigt inte ner annat än toalettpapper.
Utemiljö
Tack till alla er som engagerade er i vår utemiljö för en tid sedan. Bland annat togs alla vattensäckar från träden bort, vissa trädstöd gallrades bort, utemöblerna togs in och upphängning för verktyg monterades i cykelförråden. Riksbyggen har fått uppdraget att ersätta döda häckplantor med nya och det kommer ske här under hösten.
Garagestädning
Styrelsen har beslutat att genomföra en garagestädning, men inväntar förslag på när denna kan genomföras. Vi återkommer med detaljer när det närmar sig.
Utdelning filter
Inom kort kommer föreningen få leverans av filter till tilluftsdonen. Precis som tidigare så står föreningen för denna kostnad mot att alla medlemmar själva genomför bytet. Filterna delas ut vid varje lägenhet och det är viktigt att ni byter dessa för att alla hushåll ska få en fungerande ventilation. Mer info kommer när det närmar sig.
Brandskydd
Vi vill tacka för gott samarbete med att få bort skor, dörrmattor och annat utanför era lägenhetsdörrar Vi ser gärna att de som fortfarande förvarar dörrmattor och skor framför sina lägenheter avlägsnar dessa, så slipper vi komma och knacka på under nästa brandskyddsrond. Det underlättar också rengöring att våra trapphus är fria från saker. Ni kommer också få information i era postlådor om hur man ser över brandskyddet i sin lägenhet och hur man ska agera om brand uppstår.
Vi vill uppmärksamma er på att man inte får förvara brandfarliga gaser och vätskor alls i förråden. Detta inkluderar till exempel gasol som ni alltså måste avlägsna från era förråd och förvara i lägenheten, gärna så snart som möjligt för att underlätta vår brandskyddsrond. Ni kan läsa mer om vilken mängd man får förvara i sin lägenhet i det informationsblad ni får.
Cylinda
Tänk på att garantin för vitvarorna går ut 31 december 2022. Styrelsen har fortsatt arbeta med JM i frågan om föreningens vitvaror då många upplevt problem med dessa sedan start. Vi kan inte säga så mycket om detaljerna, men ett förslag håller på att arbetas fram mellan JM och föreningen gällande vitvarorna. Styrelsen inväntar mer konkreta uppgifter och informerar mer i detalj om och när dessa finns på plats.
Fastighetsjour
Några har hört av sig och reagerat på att säkerhetsföretaget Security Assistance bilar och personal syns i vår förening. Security Assistance besöker föreningen på uppdrag av Riksbyggen då de är Riksbyggens leverantör av fastighetsjour. Det innebär att skulle föreningens fastighetssystem för fläktar, fjärrvärme, pumpar m.m. larma om att något är fel, skickas detta larm direkt till Riksbyggen samt till styrelsen. Riksbyggen registrerar ett ärende på detta och larmar ut Security Assistance om larmet är av akut karaktär. De kontrollerar sedan det inträffade och vidtar lämpliga åtgärder.
Securitas sköter precis som tidigare rondering på begäran av föreningen utifrån perspektivet att förhindra brott samt för att utföra parkeringsövervakning.
Vänligen,
Styrelsen
Brf Sjösidan i Lund